kurzy poradenství standardy kvality supervize psychoterapie
  • Úvodní stránka
  • Texty
  • Představuji se
  • Kontakt
  • Úvodní stránka
  • Standardy kvality
  • Supervize
  • Plánování služby
  • Kurzy
  • ...... Gestalt terapie

Komunikace se specifickými uživateli, uvedení do problematiky


Obtížná komunikace v pomáhající profesi

kurz je akreditován MPSV ĆR č. akreditace 2009/639-PC/SP/VP/PP

Kurz Obtížná komunikace v pomáhající profesi poskytuje teoretickou i praktickou podporu pracovníkům v sociálních službách, sociálním pracovníkům a vedoucím pracovníkům při řešení specifických komunikačních situací. Účastníci se budou hlouběji zabývat problematikou asertivity, komunikace ve stresu, manipulace a komunikace se specifickými uživateli.  Kurz je koncipován jako interaktivní - nabízí vedle teoretických poznatků i učení prostřednictvím prožitků, modelových situací a sebepoznávání. V průběhu kurzu je nabízen a využíván Gestalt přístup.

 

Cíle kurzu

Kurz účastníky podpoří v dovednosti reagovat na obtížné komunikační situace, které v pomáhající profesi mezi pracovníkem a klientem mohou nastat.

 

Asertivita

Účastníci se teoreticky i prožitkově seznámí s asertivní komunikací a prohloubí své dovednosti asertivně reagovat a jednat.

  • Účastníci se naučí rozlišovat mezi podřídivým, asertivním, agresivním a manipulativním jednáním.
  • Účastníci si uvědomí své tendence (podřídivě, asertivně, agresivně)  jednat v zátěžových  situacich.
  • Účastníci se seznámí se zásadami asertivního jednání.
  • Účastníci se seznámí s Desaterem asertivních práv a způsobem, jak jim může tento soubor zásad poskytovat podporu pro asertivní jednání.
  • Účastníci si uvědomí, jak by mohli vybrané obtížné situace při poskytování sociální služby řešit asertivním způsobem (např. zvládání rozhněvaného uživatele).
  • Účastníci si vytvoří představu, jak by chtěli rozvíjet své asertivní dovednosti.

 

Komunikace ve stresových a krizových situacích

Účastníci se teoreticky i prožitkově seznámí se specifiky komunikace ve stresových a krizových situacích. Zvýší svou připravenost a prohloubí své dovednosti v těchto situacích reagovat.

  • Účastníci se naučí rozpoznávat a uvědomovat si stres.
  • Účastníci si uvědomí své tendence ve stresové situaci jednat.
  • Účastníci se seznámí se zásadami, jak ve stresových situacích zajistit své potřeby.
  • Účastníci se seznámí s postupy, jak jednat osobami, které jsou ve stresu.
  • Účastníci si uvědomí, jak by mohli vybrané stresové a krizové situace při poskytování sociální služby řešit a jak jim předcházet.
  • Účastníci si vytvoří představu, jak by chtěli rozvíjet své dovednosti předcházet stresovým a krizovým situacím a tyto situace řešit.

 

Manipulace

Účastníci se teoreticky i prožitkově seznámí s manipulací, zvýší svou připravenost a prohloubí své dovednosti na manipulaci reagovat.

  • Účastníci se naučí rozpoznávat manipulaci.
  • Účastníci si uvědomí své tendence manipulativně jednat a na manipulaci reagovat.
  • Účastníci se seznámí s postupy, jak v situacích, kdy jsou manipulováni, reagovat.
  • Účastníci si uvědomí, jak by mohli vybrané situace, kdy se při poskytování sociální služby cítili být manipulováni, řešit.
  • Účastníci si vytvoří představu, jak by chtěli rozvíjet své dovednosti čelit manipulacím a nedopouštět se manipulativního jednání.

 

Komunikace se specifickými uživateli

Účastníci se teoreticky i prožitkově seznámí s komunikací se specifickými uživateli a prohloubí své dovednosti s těmito uživateli komunikovat.

  • Účastníci se naučí rozpoznávat komunikační potřeby specifických uživatelů.
  • Účastníci si uvědomí své tendence reagovat na kontakt se specifickými uživateli.
  • Účastníci se seznámí s postupy, jak se specifickými uživateli komunikovat.
  • Účastníci si uvědomí, jak mohou vybrané situace se specifickými uživateli řešit.
  • Účastníci si vytvoří představu, jak chtějí rozvíjet své dovednosti komunikovat se specifickými uživateli.

 

Komu je kurz určen

Kurz je určen zejména pro sociální pracovníky, pracovníky v sociálních službách, vedoucí pracovníky zaměstnanců v přímé péči, fyzické osoby, které poskytují příjemci příspěvku na péči – odbornou podporu.

 

Počet účastníků ve skupině

Minimální počet účastníků 12, maximální počet účastníků 15.

 

Místo konání

Kurz je možné uskutečnit buď v organizaci, která si jej objedná, nebo v Olomouci.

Pro individuální zájemce a menší skupiny zájemců se kurz koná 1 – 2 x ročně v Olomouci.

 

Cena

Pro poskytovatele sociálních služeb, kteří si kurz objednají pro skupinu pracovníků, a

kurz se uskutečňuje v jejich organizaci:

Lektorné  smluvní: od 550,-- Kč/za hodinu (za celou skupinu)

Cestovné: dle pravidel pro cestovní náhrady

 

Pro jednotlivce a menší skupiny pracovníků, pokud se kurz uskutečňuje v Olomouci:

2000,-- Kč/osoba za celý kurz /30 vzdělávacích hodin/ (v ceně je započítán pronájem prostorů a drobné občerstvení).

 

Průběh kurzu

  1. Setkání:     Zahájení kurzu a dojednání průběhu kurzu.

Asertivita.                                                                                          8 hodin

  1. Setkání:     Komunikace ve stresu                                                     7 hodin
  2. Setkání:     Manipulace                                                                    7 hodin
  3. Setkání:     Komunikace se specifickými uživateli                                  8 hodin

Ověření poznatků

Vyhodnocení a závěr kurzu

 

Vzdělávací hodinou je 45 minut.

 

Metody práce

Prezentace, práce ve skupinách, týmová diskuze, praktická cvičení, modelové situace, experimenty (techniky k uvědomění), práce s uvědoměním, sebereflexe, supervizní techniky, práce s literaturou.

 

Kriteria pro získání osvědčení:

  1. 85 % účast (jednotkou je vzdělávací hodina)
  2. 80 % úspěšnost v testu ověření získaných kompetencí.

 

Opravné prostředky:

a)      Účast. Pokud účastník dosáhl 75 % účasti a nesplňuje přitom požadovanou účast 85 %, může získat osvědčení tím, že zpracuje esej k tématu, kterému nebyl přítomen. Lektor zadá strukturu a rozsah tématu (teoretická část, aplikace v sociálních službách). Rozsah eseje 5 – 10 stran tisku.

b)      Test. Lektor nabídne účastníkovi opravný termín pro zpracování testu.

  • Obtížná komunikace v pomáhající profesi
  • Stres a komunikace v krizových situacích, uvedení do problematiky
  • Asertivita – uvedení do problematiky
  • Komunikace se specifickými uživateli, uvedení do problematiky
  • Manipulace – uvedení do problematiky
  • Tým a týmová role - uvedení do problematiky
  • Emoce v sociální práci, uvedení do problematiky
© Copyright Martin Haicl 2013
  • Úvodní stránka
  • Texty
  • Představuji se
  • Kontakt