Základní kurz plánování služby
kurz je akreditován MPSV ĆR č. akreditace 2009/638-PC/SP/VP/PP
„Kvalitní plánová služby se pozná podle toho, že uživatelé i pracovníci sdělují, že plánování služby je baví a má smysl.“
Kurz plánování služby poskytuje systematickou teoretickou i praktickou podporu pracovníkům v sociálních službách, sociálním pracovníkům a vedoucím pracovníkům při získávání a prohlubování vědomostí o plánování služby a dovednosti sociální službu plánovat. Kurz je koncipován jako interaktivní - účastníci se učí nejen navázat kontakt a vést dialog s uživatelem sociální služby o vyhodnocování a dojednávání podpory, ale zároveň i v procesu plánování služby využívat uvědomění vlastních pocitů, myšlenek a stavů.
Cíl kurzu
Účastníci se seznámí s legislativními požadavky na plánování služby, postupy a dobrou praxí při plánování služby. Pod supervizí lektora se naučí vyhodnocovat a plánovat průběh služby s komunikujícími i nekomunikujícími uživateli, vést potřebné záznamy o plánování služby a aktivně se účastnit týmového sdílení. Postupy, které se v průběhu kurzu osvědčily, uplatní při společné tvorbě metodiky pro plánování služby v organizaci.
Účastníci se naučí plánovat službu s uživatelem s těmito zásadami – odborně, kvalitně, partnersky, efektivně, podporovat zdroje uživatele, přívětivě a nedirektivně.
Komu je kurz určen
Kurz je určen pro pracovníky v sociálních službách (dle § 116 Zákona o sociálních službách), pro sociální pracovníky (dle § 109 a 110 Zákona o sociálních službách) a vedoucí pracovníky, kteří se zabývají řízením pracovních týmů poskytujících sociální službu.
Počet účastníků ve skupině
Minimální počet: 8
Maximální počet: 12
Místo konání
Kurz je možné uskutečnit buď v organizaci, která si jej objedná, nebo v Olomouci.
Pro individuální zájemce a menší skupiny zájemců se kurz koná 1 – 2 x ročně v Olomouci.
Cena
Pro poskytovatele sociálních služeb, kteří si kurz objednají pro skupinu pracovníků, a
kurz se uskutečňuje v jejich organizaci:
Lektorné smluvní: od 550,-- Kč/za hodinu (za celou skupinu)
Cestovné: dle pravidel pro cestovní náhrady
Pro jednotlivce a menší skupiny pracovníků, pokud se kurz uskutečňuje v Olomouci:
2800,-- Kč/osoba (v ceně je započítán pronájem prostorů a drobné občerstvení).
Průběh kurzu
Východiskem kurzu je prezentace teorie plánování služby, legislativních požadavků, metod a postupů při plánování služby. Těžiště podpory spočívá v aktivním plánování služby účastníky kurzu s uživateli a průběžné supervizní podpoře a nácviku týmového sdílení.
Časový a obsahový rámec
VII. Workshop: metodika plánování služby a plán zavádění plánování služby
v organizaci 8 hodin
(workshopu za účasti vedení organizace a vedoucích úseků přímé péče)
Charakteristika jednotlivých setkání
Úvodní setkání
Supervize individuálních plánů a postupů při plánování služby (setkání II, III, V)
Jednotliví účastníci prezentují své individuální plány. Sdílejí průběh plánování služby ve skupině. K postupu při plánování služby i vytvořenému individuálnímu plánu získávají jednotliví účastníci od lektora i členů skupiny zpětnou vazbu a doporučení. Přijímají potřebné podněty, rozšiřují si vědomosti i praktické dovednosti. Prohlubují si svá uvědomění o procesu plánování služby. Učí se sdílení a podpoře plánování služby v týmu (přijímat a poskytovat zpětnou vazbu). Lektor přináší potřebné informace a intervence, nabízí prožitkové experimenty ke zvýšení uvědomění, poskytuje podporu.
Lektor jednotlivým účastníkům schvaluje prezentovanou podobu vytvořeného individuálního plánu, nebo doporučí dopracování plánu a požádá o opětovnou prezentaci.
Plánování služby s nekomunikujícím uživatelem
Plánování služby s nekomunikujícím uživatelem (pojmy, legislativní požadavky, specifika procesu plánování služby s nekomunikujícím klientem, techniky zjišťování potřeb /racionální, intuitivní/, záznam plánování služby atp.) - prezentace, diskuse a modelové situace.
Závěrečné setkání a tvorba metodiky
Shrnutí poznatků z kurzu a klíčových témat procesu plánování služby.
Tvorba metodiky (případně reflexe)
Vyhodnocení kurzu
Vyhodnocení průběhu kurzu a dosažených cílů:
a) Reflexe účastníků v roli klíčových pracovníků.
b) Reflexe získaných vědomostí a dovedností.
c) Uvědomění dalších vzdělávacích potřeb.
d) Vyhodnocení dosažení cílů kurzu.
Vyhodnocení ověření znalostí a dovedností.
Lektor vyhodnotí, jak účastníci naplnili kritéria kurzu. Úspěšným účastníkům kurzu předá osvědčení. Dojedná možnost opravných prostředků.
Ukončení kurzu a rozloučení se.
Závěrečný dotazník.
Kritéria pro získání osvědčení:
1. Minimálně 75 % účast.
2. Schválení 4 individuálních plánů a postupů při jejich tvorbě (zpravidla 2 plány s komunikujícím uživatelem a 2 s nekomunikujícím uživatelem). /Pozn. Pokud poskytovatel nepracuje s komunikujícími/nekomunikujícími uživateli, může lektor požadovaný poměr plánů upravit./
3. Porozumění legislativním požadavkům na plánování služby.
4. Porozumění teorii plánování služby.
5. Aktivní zapojování účastníka ve skupině po celou dobu kurzu (přinášení námětů, přijímání, zpracovávání a poskytování zpětných vazeb, aplikace teoretických znalostí do praxe, sdílení, uvědomování atp.).
Opravné prostředky
Účastník, kterému nebyl schválený požadovaný počet individuálních plánů, nebo z důvodů neúčasti plány neprezentoval a jinak splňuje kriteria pro získání osvědčení, má možnost v náhradním termínu chybějící plán prezentovat.
Účastník, který nesplnil kriteria z důvodů neporozumění legislativním požadavkům na plánování služby, neporozumění teorii plánování služby či nízké aktivity zapojování do činnosti ve skupině v průběhu kurzu, ale jeho nedostatky nejsou zásadního charakteru, může získat opravný prostředek formou úspěšného zpracování a prezentování přiměřeného počtu dalších individuálních plánů nebo relevantních odborných témat.