kurzy poradenství standardy kvality supervize psychoterapie
  • Úvodní stránka
  • Texty
  • Představuji se
  • Kontakt
  • Úvodní stránka
  • Standardy kvality
  • Supervize
  • Plánování služby
  • Kurzy
  • ...... Gestalt terapie

Kurz plánování služby



Váženým a milým přátelům, spolupracovníkům a klientům děkuji za přízeň, přeji všechno dobré a těším se na setkávání a spolupráci v roce 2013.

Základní kurz plánování služby

kurz je akreditován MPSV ĆR č. akreditace 2009/638-PC/SP/VP/PP

„Kvalitní plánová služby se pozná podle toho, že uživatelé i pracovníci sdělují, že plánování služby je baví a má smysl.“

Kurz plánování služby poskytuje systematickou teoretickou i praktickou podporu pracovníkům v sociálních službách, sociálním pracovníkům a vedoucím pracovníkům při získávání a prohlubování vědomostí o plánování služby a dovednosti sociální službu plánovat. Kurz je koncipován jako interaktivní - účastníci se učí nejen navázat kontakt a vést dialog s uživatelem sociální služby o vyhodnocování a dojednávání podpory, ale zároveň i v procesu plánování služby využívat uvědomění vlastních pocitů, myšlenek a stavů.

 

 

Cíl kurzu

Účastníci se seznámí s legislativními požadavky na plánování služby, postupy a dobrou praxí při plánování služby. Pod supervizí lektora se naučí vyhodnocovat a plánovat průběh služby s komunikujícími i nekomunikujícími uživateli, vést potřebné záznamy o plánování služby a aktivně se účastnit týmového sdílení. Postupy, které se v průběhu kurzu osvědčily, uplatní při společné tvorbě metodiky pro plánování služby v organizaci.

Účastníci se naučí plánovat službu s uživatelem s těmito zásadami – odborně, kvalitně, partnersky, efektivně, podporovat zdroje uživatele, přívětivě a nedirektivně.

 

Komu je kurz určen

Kurz je určen pro pracovníky v sociálních službách (dle § 116 Zákona o sociálních službách),  pro sociální pracovníky (dle § 109 a 110 Zákona o sociálních službách) a vedoucí pracovníky, kteří se zabývají řízením pracovních týmů poskytujících sociální službu.

 

Počet účastníků ve skupině

Minimální počet: 8

Maximální počet: 12

 

Místo konání

Kurz je možné uskutečnit buď v organizaci, která si jej objedná, nebo v Olomouci.

Pro individuální zájemce a menší skupiny zájemců se kurz koná 1 – 2 x ročně v Olomouci.

 

Cena

Pro poskytovatele sociálních služeb, kteří si kurz objednají pro skupinu pracovníků, a

kurz se uskutečňuje v jejich organizaci:

Lektorné  smluvní: od 550,-- Kč/za hodinu (za celou skupinu)

Cestovné: dle pravidel pro cestovní náhrady

 

Pro jednotlivce a menší skupiny pracovníků, pokud se kurz uskutečňuje v Olomouci:

2800,-- Kč/osoba (v ceně je započítán pronájem prostorů a drobné občerstvení).

 

Průběh kurzu

Východiskem kurzu je prezentace teorie plánování služby, legislativních požadavků, metod a postupů při plánování služby. Těžiště podpory spočívá v aktivním plánování služby účastníky kurzu s uživateli a průběžné supervizní podpoře a nácviku týmového sdílení.

 

Časový a obsahový rámec

  1. Úvodní setkání teorie plánování služby                                      6 hodin
  2. Setkání nad vytvořenými plány                                                6 hodin
  3. Setkání nad vytvořenými plány                                                6 hodin
  4. Setkání nad vytvořenými plány                                                6 hodin
  5. Teorie plánování služby s nekomunikujícím uživatelem                 4 hodiny
  6. Supervizní setkání                                                                 6 hodin

VII. Workshop: metodika plánování služby a plán zavádění plánování služby

v organizaci                                                                               8 hodin

(workshopu za účasti vedení organizace a vedoucích úseků přímé péče)

 

Charakteristika jednotlivých setkání

Úvodní setkání

  • Seznámení účastníků.
  • Očekávání účastníků.
  • Seznámení účastníků s kurzem.
  • Dojednání podrobností průběhu kurzu.
  • Teorie plánování služby (legislativní požadavky, terminologie, cíle a úkoly plánování služby, postupy a metody plánování služby, potřeby a osobní cíle, zásady při plánování služby, dokumentace individuálního plánování, role klíčového pracovníka, odpovědnost za plánování služby v organizaci, řízení a organizování procesu plánování služby atp.) – prezentace, diskuse.
  • Plánování služby s komunikujícím uživatelem (dojednání a vedení rozhovoru) – prezentace, diskuse a modelové situace.

 

Supervize individuálních plánů a postupů při plánování služby (setkání II, III, V)

Jednotliví účastníci prezentují své individuální plány. Sdílejí průběh plánování služby ve skupině. K postupu při plánování služby i vytvořenému individuálnímu plánu získávají jednotliví účastníci od lektora i členů skupiny zpětnou vazbu a doporučení. Přijímají potřebné podněty, rozšiřují si vědomosti i praktické dovednosti. Prohlubují si svá uvědomění o procesu plánování služby. Učí se sdílení a podpoře plánování služby v týmu (přijímat a poskytovat zpětnou vazbu). Lektor přináší potřebné informace a intervence, nabízí prožitkové experimenty ke zvýšení uvědomění, poskytuje podporu.

Lektor jednotlivým účastníkům schvaluje prezentovanou podobu vytvořeného individuálního plánu, nebo doporučí dopracování plánu a požádá o opětovnou prezentaci.

 

Plánování služby s nekomunikujícím uživatelem

Plánování služby s nekomunikujícím uživatelem (pojmy, legislativní požadavky, specifika procesu plánování služby s nekomunikujícím klientem, techniky zjišťování potřeb /racionální, intuitivní/, záznam plánování služby atp.) - prezentace, diskuse a modelové situace.

 

Závěrečné setkání a tvorba metodiky

 

Shrnutí poznatků z kurzu a klíčových témat procesu plánování služby.

 

Tvorba metodiky (případně reflexe)

  • Legislativní požadavky a význam metodiky pro organizaci.
  • Upřesnění potřeb jak vytvořit či změnit metodiku plánování služby.
  • Identifikace těch aspektů (poznatků, postupů atp.) z průběhu kurzu, které si účastníci ověřili a které chtějí uplatnit v metodice plánování služby.
  • Dojednání osnovy metodického materiálu.
  • Diskuse o zajímavých a důležitých částech metodiky. Diskuse o obsahu klíčových částí metodiky.
  • Dojednání odpovědnosti účastníků za vytvoření (dopracování, změnu) metodiky plánování služby.
  • Dojednání dalšího postupu týmu při tvorbě (úpravě) metodiky.

 

Vyhodnocení kurzu

Vyhodnocení průběhu kurzu a dosažených cílů:

a)    Reflexe účastníků v roli klíčových pracovníků.

b)    Reflexe získaných vědomostí a dovedností.

c)    Uvědomění dalších vzdělávacích potřeb.

d)    Vyhodnocení dosažení cílů kurzu.

 

Vyhodnocení ověření znalostí a dovedností.

Lektor vyhodnotí, jak účastníci naplnili kritéria kurzu. Úspěšným účastníkům kurzu předá osvědčení. Dojedná možnost opravných prostředků.

 

Ukončení kurzu a rozloučení se.

Závěrečný dotazník.

 

Kritéria pro získání osvědčení:

1. Minimálně 75 % účast.

2. Schválení 4 individuálních plánů a postupů při jejich tvorbě (zpravidla 2 plány s komunikujícím uživatelem a 2 s nekomunikujícím uživatelem). /Pozn. Pokud poskytovatel nepracuje s komunikujícími/nekomunikujícími uživateli, může lektor požadovaný poměr plánů upravit./

3. Porozumění legislativním požadavkům na plánování služby.

4. Porozumění teorii plánování služby.

5. Aktivní zapojování účastníka ve skupině po celou dobu kurzu (přinášení námětů, přijímání, zpracovávání a poskytování zpětných vazeb, aplikace teoretických znalostí do praxe, sdílení, uvědomování atp.).

 

Opravné prostředky

Účastník, kterému nebyl schválený požadovaný počet individuálních plánů, nebo z důvodů neúčasti plány neprezentoval a jinak splňuje kriteria pro získání osvědčení, má možnost v náhradním termínu chybějící plán prezentovat.

Účastník, který nesplnil kriteria z důvodů neporozumění legislativním požadavkům na plánování služby, neporozumění teorii plánování služby či nízké aktivity zapojování do činnosti ve skupině v průběhu kurzu, ale jeho nedostatky nejsou zásadního charakteru, může získat opravný prostředek formou úspěšného zpracování a prezentování přiměřeného počtu dalších individuálních plánů nebo relevantních odborných témat.

© Copyright Martin Haicl 2013
  • Úvodní stránka
  • Texty
  • Představuji se
  • Kontakt